مغز و استرس

نتایج پژوهش محققان علوم اعصاب نشان می‌دهد بین مدارهای عصبی مغز با اضطراب شدید، ترس و استرس همپوشانی قوی و شدید وجود دارد؛ به گونه‌ای که اگر استرس و اضطراب شدید در زندگی تداوم یابد، بروز افسردگی و حتی جنون قطعی است.

محققان موسسه تحقیقاتی روتمن نواحی از مغز را که تحت تاثیر اضطراب شدید، ترس و استرس قرار می‌گیرند ، بر اساس مقالات مختلفی که در این زمینه منتشر شده بود، مورد بررسی قرار دادند و نتیجه گرفتند که بین مدارهای عصبی مغز مرتبط با هر سه این شرایط، همپوشانی قوی و شدیدی وجود دارد. این امر می‌تواند ارتباط میان استرس شدید و ایجاد اختلالات روانی- عصبی از جمله افسردگی و آلزایمز در برخی بیماران را نیز توضیح دهد.

محققان نشان دادند که اضطراب پاتولوژیک و استرس شدید با تخریب ساختار و عملکرد هیپوکامپوس و قشر پیشانی همراه است و همین امر می‌تواند موجب افزایش خطر اختلالات عصبی-روانی از جمله افسردگی و جنون شود.

اضطراب، استرس و ترس اگر موقتی باشند بخش طبیعی از زندگی محسوب می‌شوند مثل احساس اضطراب و استرس قبل از امتحان یا یک مصاحبه شغلی. با این حال وقتی این پاسخ‌های احساسی شدیدتر شده یا بیشتر از معمول رخ دهند می‌توانند در فعالیت‌های روزمره زندگی همچون کار، مدرسه و روابط اختلال ایجاد کنند.

استرس شدید یک وضعیت پاتولوژیکی است که از فعالسازی طولانی مدت پاسخ‌های استرسی فیزیولوژیکی بحرانی طبیعی ناشی می‌شود و می‌تواند به سیستم ایمنی، متابولیسم و سیستم قلبی عروقی آسیب بزند و منجر به زوال ناحیه هیپوکامپوس مغز -بخشی از مغز که مسؤول حافظه بلند مدت و مسیریابی است – شود.

نتایج این بررسی در مجله Current Opinion in Psychiatry منتشر شده است.

همچنین ببینید

برای فراموش کردن خاطرات بد از چه تکنیک هایی استفاده کنیم؟

 خاطرات بد گذشته از جمله مواردی است که اگر در ذهن فرد باقی بماند اثرات …

پاسخی بگذارید